Friday 9 January 2015

9 CARA PENYUSUAN YANG BERJAYA

Assalammualaikum..

Kali nie, Nurul nak share macam mana Nurul boleh menyusukan anak-anak Nurul seramai 3 orang.. Antaranyer adalah :::

  1. DISIPLIN - Bagi Nurul yang sedang menyusukan anak lagi pulak mereka dah taknak DF, Nurul kena disiplin diri mengepam setiap 3 jam.. Tak salah untuk mengepam setiap 1 jam, tapi kita kena faham Cik B kena berehat juga.. Berbeza bagi yang memang DF, jikalau memang inginkan susu yang banyak selepas DF cuba mommys pam.. So, balance pam tadi dah boleh buat STOK kan.
  2. DEMAND vs SUPPLY - Mommys kena faham semakin kerap kita kosongkan Cik B, semakin banyak susu akan dihasilkan.. YESSS.. Memang Nurul amalkan semua tue.. Nurul tak akan culas untuk mengepam setiap 3 jam.. Berbeza mengepam dengan DF, bila DF baby 'sucking' tidak memaksa untuk susu keluar berbeza dengan mengepam.. Sebab itu, kita perlu 'rest' kan Cik B setiap 2/3 jam.
  3. PEMAKANAN YANG SEIMBANG - Jangan lupa, setiap untuk penyusuan kita perlu melengkapkan pemakanan kita dengan secara teratur.. Dalam hidangan makanan, mestilah mempunyai sayur, buah-buahan.. refer balik piramid makanan yang perlu kita ada..
  4. PENGAMBILAN SUPPLEMENT - Sewaktu pantang, mesti kita DILARANG untuk makan macam-macam.. Takut bentan lah, Takut gatal lah... So, Nurul akan lebih prefer untuk mengambil supplement.. Sebab dalam supplement terdapat semua vitamin yang diperlukan dalam penyusuan lagi-lagi selepas bersalin terlalu banyak kita kehilangan darah.. Sebab tuelah Nurul akan pilih Set Berpantang Shaklee + Vivix..
  5. PENGAMBILAN AIR MASAK - Untuk mommys yang menyusu, air masak memang kena cukup 3 liter atau lebih.. Kalau tak macam mana kita ingin hasilkan susu dengan banyak...Jikalau yang BERPANTANG, selalu Nurul advice suh minum air suam 1 cawan untuk setiap 1 jam.. so, kita ada 24jam jadi 24 gelas kita akan minum kan.. Dah cukup 3 liter kita minum..
  6. NO AIS - Bagi Nurul dari anak yang sulung sampai sekarang after delivered memang 1ST PANTANG adalah NO AIS yaa... Sebab Nurul perasan kalau minum comfirm susu akan drop cikit.. Tapi ada jugak mommys yang minum ais ok jer.. Terpulang atas badan masing-masing kan.. Tapi bagi Nurul, bila tak minum AIS badan mudah turun.. Paling senang citer, i cepat kurus.. So, cmner..??? Do you agree with me..???
  7. NO STRESS - Untuk mommys yang betul-betul nak menyusukan anak-anak sehingga 2 tahun perlulah RELAX & TENANG.. Rahsia Nurul selalu dapat mengepam lebih dari 5oz adalah setiap kali pam Nurul akan berzikir.. Zikir Ya Matin setiap kali mengepam.. Walaupun penat, kepala kena RELAX atau pun sementara tengah mengepam Nurul akan main game.. Jadi kita takkan memikirkan masalah yang sedang melanda.. Dalam cara lain, Nurul akan ambil B Complex..
  8. PILIH PAM YANG TERBAIK - Baru-baru nie, adik angkat Nurul mengadu pam yang digunakan tak dapat 'sucking' dengan baik.. Dapat pun hanya 1/2oz sahaja walaupun sering ikut masa, tak stress & cukup air.. Sampai nangis-nangis katanyer.. So, Nurul advise try beli pam yang Nurul guna.. it's good.. Selepas dia menggunakan pam yang syer suggestkan alhamdulillah, paling sikit dia dapat 2oz dan sekarang 5oz dalam tangan.. So, bagi Nurul pam juga memainkan peranan dalam penyusuan..
  9. CUKUP REHAT - Bila badan terlalu penat, kita akan stress.. Bila kita stress, susu akan drop.. So, cara lain kena cukup rehat.. Atau pun hanya ambil B Complex Shaklee untuk dielakkan dari stress..

 Penyusuan yang berjaya bermula dari disiplin

Nurul 011-11532515
Shaklee Independent Distributor

No comments:

Post a Comment